maandag 4 maart 2013

ZZP’er moeite met acquireren van klanten.

Een reactie op een schrijven over "een vijfde zzp'ers stopt bij wegvallen zelfstandigenaftrek".

Ook uit dit schrijven blijkt weer hoe belangrijk samenwerken is. Bij entorno kunt je met elkaar delen, met elkaar samen ondernemen, hierdoor sta je sterker als ZZP'er! In onze ondernemerscoöperatie is aandacht voor acquisitie en acquireren van klanten dat met de leden gezamenlijk wordt opgepakt.

De schrijver van het artikel schrijft: "het nu lastig is voor de zelfstandig ondernemer om een nieuwe opdrachtgever te vinden". Je kunt de crisistijd als schuldige aanwijzen maar wat heb je als ondernemer er aangedaan om contacten te houden met je relaties. Hoeveel tijd heb je zelf in acquisitie gestoken?


entorno biedt de zzp'ers juist één gezicht naar buiten toe. De meerwaarde is dat je voor je opdrachtgever meer zichtbaar bent waardoor je kans op opdrachten ook groter kan zijn. 

Het logo van entorno : onze adviseurs omarmen de fysieke leefomgeving

Het artikel over de "Vijfde zzp'ers stop bij wegvallen zelfstandigenaftrek"

ABCOUDE - Als het kabinet de stekker trekt uit fiscale faciliteiten zoals de zelfstandigenaftrek dan stopt één op de vijf ZZP’ers met het ondernemerschap. Toch wordt rond 2020 de mijlpaal van één miljoen ZZP’ers verwacht. “De ZZP’er is geen tijdelijke trend, maar veeleer een antwoord op de nieuwe realiteit”, stelt senior econoom MKB en Franchise Katinka Jongkind van de ING.
De cijfers komen uit een recente enquête onder 300 ondernemers uit het ING Ondernemerspanel. De fiscale voorzieningen (onder meer zelfstandigenaftrek, startersaftrek en de MKB-winstvrijstelling) zorgen voor een lagere belastingdruk voor zelfstandigen. Jongkind: “Hierdoor is een aanzienlijk verschil in belastingdruk tussen werknemers en zelfstandig ondernemers ontstaan. Het vermoeden bestaat dat een groep werknemers bewust ZZP’er wordt om zodoende te kunnen profiteren van een lager belastingtarief. Het kabinet heeft daarom het voornemen om op termijn zowel de startersaftrek als de zelfstandigenaftrek af te schaffen.”

Flexibiliteit
Ondanks deze eventuele uitval wordt op basis van het CBS verwacht dat het aantal ZZP’ers de komende jaren verder zal groeien, onder meer door de vergrijzing en een veranderende arbeidsmarkt. Jongkind: “Een baan voor het leven behoort inmiddels definitief tot het verleden. Zowel bedrijven als werknemers zijn op zoek naar meer flexibiliteit.
Bedrijven zijn steeds minder geneigd om vast personeel aan te nemen. Daarnaast kiezen, zowel jongere als oudere, werknemers vaker voor het zelfstandig ondernemerschap vanwege de grote vrijheid, flexibiliteit en uitdagingen.”

Verdiensten vallen tegen

Het ondernemerschap betekent niet alleen vrijheid blijheid. Veel ZZP’ers geven aan veel moeite te hebben met de administratie en het acquireren van klanten. Bovendien vallen de verdiensten vaak tegen. Slechts één op de drie ZZP’ers is het eens met de stelling ‘Ik verdien als zelfstandig ondernemer meer dan ik in loondienst zou doen’. Bijna de helft van de ondervraagde zelfstandigen is het met deze stelling oneens.

Minder opdrachten

De crisis speelt natuurlijk ook voor velen een rol. Jongkind: “De last die ZZP’ers ondervinden van de economische crisis vertaalt zich in minder opdrachten, het moeilijk aan nieuwe opdrachten en/of opdrachtgevers kunnen komen, een omzet die te laag is om van rond te komen, meer concurrentie en oplopende betalingsachterstanden bij klanten.”

Contact houden is zó belangrijk. Alleen is dit heel lastig, samen heb je veel meer bereik.

Ondanks de moeilijke marktomstandigheden is 40 procent van de ZZP’ers het niet eens met de stelling dat het ondernemen door de crisis minder aantrekkelijk is geworden. Een grote meerderheid (80 procent) stelt zelfs dat ze wederom voor het ondernemerschap zouden kiezen als ze nu voor die keuze zouden staan. De maatregelen die ondernemers treffen om de crisis door te komen omvatten onder meer het aanboren van nieuwe markten en/of het aanpassen van de productportfolio, actief acquisitie voeren, het uitstellen van investeringen, samenwerking zoeken met andere ZZP’ers, en het verlagen van de prijzen’

Prijzenslag

Vooral het concurreren op prijs zorgt voor een ongekende prijzenslag in de markt. Dit is ook één van de redenen waarom sommige ZZP’ers niet langer rond kunnen komen. In de huidige markt wordt nauwelijks meer op kwaliteit geselecteerd, aangezien veel opdrachtgevers ook noodgedwongen moeten bezuinigen. Het gaat puur om de prijs. Dit verstoort de markt. Zoals een van de ondervraagde ZZP’ers het formuleert: “Blijf normale prijzen hanteren, wordt geen prijsvechter. Voor niets werken kan je overal, maar levert uiteindelijk alleen verliezers op.”

Optimistisch over 2013

Ondanks de moeilijke marktomstandigheden blijven ondernemers optimistisch. Circa 45 procent van de ondervraagde ondernemers verwacht dat 2013 een beter jaar voor hun bedrijf wordt dan 2012. Slechts 15 procent van de ZZP’ers denkt dit jaar een lagere omzet te realiseren, tegenover 29 procent van de ondernemers met personeel.

Onze laatste gezamenlijke acquistie was op 1 maart 2013. Zie ons Facebook http://www.facebook.com/cvEntorno?ref=hl#!/media/set/?set=a.439165026158079.1073741825.375099822564600&type=1




 entorno
Samenwerkende professionals voor uw fysieke leefomgeving

Geen opmerkingen:

Een reactie posten